Cambodia 26-5 tot 4-6

4 juni 2010 - Siem Reap, Cambodja

Hallo allemaal,

Nou het was me een reisje wel. Je zal wel denken Cambodia??? ze ging toch naar Vietnam?? Ik had al een zenuwachtig gevoel toen ik naar het vliegveld ging. Nou na 6 uur op een vliegveldbankje gehangen te hebben ging ik inchecken. Bleek dat je je visum van te voren moet aanvragen. Ik had verschillende site bezocht waarop stond " on arrival" dat betekend volgend mij dat je bij aankomst je visum krijgt. Toen ik dat zei werd er gezegd ja dat klopt maar je moet het wel eerst aanvragen bij de ambassade dus je kan Bangkok in om het aan te vragen, duurt een dag of via internet duurt ook een dag en dan print je het uit. Maar er zijn geen printers op het vliegveld dus moet ik de stad in. En voor menig mens die het nieuws gezien heeft was bangkok op dat moment niet zo veilig. (de reden waarom een vlucht geboekt heb naar een ander land) Dus uiteindelijk een vlucht naar cambodia geboekt. Dus aardig wat dollars lichter en in totaal 16 uur verder stapte ik in het vliegtuig naar Cambodia. Waar ik in Phnom penh aankwam waar je wel een visum "on arrival" kan krijgen. Maar goed ik zeg maar zo alles heeft een reden, het zal wel ergens goed voor zijn. Ook al kost het een paar duiten.

In phnom penh ben ik naar de killingfields geweest. Een bijna deprimerende dag maar goed om wat van de geschiedenis te leren. Tijdens het Khmer rouge regime van 1975 tot 1979 onder leiding van Pol Pot, is er genocide gepleegd. In totaal 3 miljoen mensen vermoord van de in totaal 7 miljoen bevolking. Mensen werden gemarteld  6 maanden lang op bedden vast geketend. Babies werden doodgeslagen tegen bomen. Erg indrukwekkende foto's Ik zal er niet te veel over schrijven aangezien het niet echt gezellig is. Maar echt bizar het is 40 jr gelden gebeurd dus nog erg vers in het geheugen en toch zijn de mensen hier zo hartelijk en vriendelijk. Terwijl het eigelijk hetzelfde is als in Duitsland met de holocaust.

Cambodia is wel een arm land met veel gehandicapte en dakloze mensen. Veel mensen zijn slachtoffer van mijnen die nog steeds ontploffen. Het is ook echt van de zotte hoeveel mensen bedelen of iets willen verkopen aan je. Tot vervelends toe. Ze doen echt alles om je te verkopen. Dat is wel erg vermoeiend.

Ik heb een heerlijke massage gehad door blinde mensen. Alls is zo goedkoop hier eindelijk weer een beetje "luxe" voor zover je dat kan noemen. Lekker eten voor een euro slapen voor 3 euro bier 30 cent sigaretten zijn hier 10 cent echt bizar. Maar dat neemt niet weg dat ik moet uitkijken dat me geld niet uit me zak vliegt. Ik kan het zo moeilijk weerstaan om mensen geen geld te geven. Ik weet dat je eigelijk geen geld moet geven dus ben ik naar een weeshuis geweest waar ik rijst heb gekocht voor de kindjes. Die trouwens heel goed engels praten en zo vrolijk waren. Door middel van giften kunnen de kindjes naar school, en leren ze engels van vrijwilligers.

Ik heb ondertussen ook al aardig wat ervaren qua eten. Heb een tarantula gegeten en krekels, niet vies trouwens. En een eenden embryo wat hier een delicatesse is. (smaakte naar kip) en barracuda. En waarschijnlijk nog wel andere gekke dingen waar ik niet van af weet haha.

Ik heb ondertussen ook al heel wat geluk ik 2 vogeltjes gekocht om een wens te doen. Die werden gevangen met een stok met iets plakkerigs eraan door jongetjes. Daarna laat je ze weer vrij.Hier en daar wat wierook aangstoken en geluk gewensd door verschillende buddhas.

Van Phnom penh naar Sihanoukville aan het strand. Het is op dit moment laagseizoen waardoor veel dingen goedkoper zijn. Maar dat betekend ook dat het warmer is. Het is echt niet te harden hier rond de 43 graden en supervochtig. Je loopt dus de hele dag te zweten zonder dat je iets doet. Het is hier zelfs zo warm dat ik voor het eerst in 8 maanden echt verbrand ben in mijn gezicht!!!! Nou dat zegt een hoop. Ik ben 2 keer verbrand en dat was omdat ik 1 been was vergeten te smeren in Chili en omdat ik niet bij me rug kon in Australie. In Sihanoukiville word je de hele dag lastiggevallen door vrouwens en kinderen die of een armbandje willen verkopen of een behandeling. Benen ontharen pedicure manicure noem maar op. Sommige zijn best aardig en heb ik uiteindelijk een praatje mee gemaakt over hoe en wat in Cambodia. Het schijnt dus dat de man in Cambodia de familie van de vrouw geld geeft om te trouwen en daarna eigenlijk weer verdijnt nadat ie paar kinderen heeft gemaakt. De vrouw blijft achter met de kinderen straatarm en gaat het strand of de straat op om geld te verdienen. De vrouwen hebben eigelijk geen keuze net als wij. Dus ze hebben aardig wat slagzinnen om je geld af te troggelen waarvan 1 veel gebruikt "open your heart open your wallet"

Rond sihanouk zijn wat eilanden waar ik ben gaan snorkelen. Erg mooi. Op die tour zaten aardig wat jongeren waaronder 2 jonge gasten 19 jr uit de UK. Die trouwens erg aardig waren maar me erg oud lieten voelen omdat ik als een soort van moeder en vraagbaak werd beschouwd. Het verbaasd me echt dat er zoveel jongeren hier reizen (in groepen dat wel) vooral uit de UK gapyear students. Net van school 18/19 en dan op reis vroeger was dat australie of spanje nu derde wereld landen. Waar velen hun portomonee en andere waardevolle spullen verliezen omdat een bier (pul) 50 dollarcent is en sterke rum voor 1 dollar een fles is, zijn ze de meeste tijd dronken en dus erg kwetsbaar. Als je op de bekende plekken bent hier zou je bijna denken dat het het nieuwe lloret del mar is.

Na hier en daar wat verhalen ben ik een beetje ongerust over de ziektes die hier verkrijgbaar zijn!! Heb toch maar malariatabletten gekocht voor als ik straks naar laos en thailand ga. De tabletten zijn erg sterk maar malaria is nog erger. Dus ik loop heel de dag te sprayen en heb een muggen net moeten kopen die weer extragewicht aan me baggage geeft. Ook is hier in heel azie japanse encefilites soort hersenvliesontsteking  waar je ook niet vrolijk van word en dan nog de 15 andere enge ziektes. Maar heb de jungle in bolivia overleefd dus dat komt wel goed.

Na een verschrikkelijke nachtbusrit van 10 uur ben ik nu in Siem reap de tempelstad van Cambodia.Ik heb een andere reizigster in de bus ontmoet uit engeland aardige meid maar na paar dagen er achter gekomen dat best raar is. Ze is 24 maar heeft rechten gestudeerd en plitiek en biologie en iets medisch en nu medisch antropoloog. Maar ze is al 5 jaar in het buitenland. Waaronder vietnam en afrika waar ze neergeschoten is en ze heeft cholera gehad en malaria en een of andere worm. Maar ze is nog steeds bloeddonor. En heeft een tumor op haar alvlees klier waardoor ze diabeet is maar wel gewoon in deze landen kan reizen. Maar geen spullen bij zich heeft om haar bloed te checken of medicijnen. En ze had honger waardoor ze blind werd. Oh en ze at maar 1 keer per dag crackers. En vervolgens wel 3 maaltijden weg werken??? Dus ze is wel aardig maar een beetje apart en hypochondrisch.

Een heerlijke regendag gehad de eerste in een week (terwijl het moesson tijd is, het zou elke dag moeten regenen) met aardig wat gedonder. Bakken uit de hemel dat voor 3 uurtjes en weer 40 graden pfff heerlijk. Ik heb een vissenmassage/pedicure gehad. Je teekt je voeten in een aquarium en de visjes eten je dode huid op geweldig. Moet eerlijk zijn eet spinnen en embryos enz maar zat te gillen voor een paar visjes haha. Oh ook nog een oorkaars behandeling dan steken ze een soort kaars in je oor die je oor schoonmaakt van binnen. Ja het is echt walhalla van de schoonheidsbehandelingen hier.

In Siem reap kan je de tempels bezoeken. De bekende Ankor Wat. Dit is recent ontdekt rond 1990.Ik heb zoveel tempels gezien. Je kan het een beetje vergelijken met de Macchu picchu. Erg indrukwekkend dat dat in die tijd gebouwd kan worden. Het is allemaal op de buddha gebaseerd. We moesten er vreg voor opstaan 4.30 om de zonsopkomst over de tempels te zien. We hadden een tuk tuk van te voren geregeld. Rock and roll tuk tuk. Helemaal gepimpt met dvd speler en muziek.(zie filmpje) En als wij uit de tuktuk waren om een tempel te bekijken kwamen alle kinderen dvd kijken helemaal geobsedeerd door een scherm. Borei de bestuurder was geweldig. Echt zo energiek en heel de stad kent hem. Hij is de hele dag met ons door de tempels gegaan en heeft zoveel uitgelegd. Dus mocht je ooit gaan zorg dat je hem hebt als gids. Rond de tempels hangen ook aapjes rond die helaas gevoerd worden door teoristen maar erg schuw zijn. En ik natuurlijk een echte aapjes kenner ;-) werd natuurlijk meteen besprongen en betast door deze wezens haha erg leuk. Rond de tempels word je aangevallen door agressieve verkopers van zijde sjalen, boekjes enz enz. Hieronder kwamen we 2 meisjes tegen van rond de 6 jaar. Nou wil ik jullie eerst iets vragen zonder dat je het opzoekt. Wat is de hoofdstad van Madagaskar? En wat is de hoofdstad van Burkina Faso?????? Nou ik wist het niet zelfs nog nooit van Burkina Faso gehoord. Antananarivo en Ouagadougou zijn de antwoorden!!!!!!!!!! De meisjes spelen dus spelletjes en als je verliest moet je hun armbandjes kopen voor een dollar. Hun zeggen noem een land en ik noem de hoofdstad als ik het niet weet koop je mijn produkt. Dus dat meisje waar ik mee was was een tijd afrika en zei dus die 2 landen en de meisjes wisten gewoon de hoofdstad ff serieus, ik was zo onder de indruk. Ze wisten zoveel landen en hoofdsteden en ook de ministers van de landen echt super. Morgen ga ik met de boot naar Batambang. Wat een mooie rit moet zijn maar wel lang een uur of 9.

Ik ben hier een week en al zoveel meegemaakt en zoveel indrukken.Oh en weer een paar conclusies erbij. - mensen in Cambodia (en de rest van Azie hoorde ik) rochelen erop los   - mensen hier peuteren ongegeneerd in hun neus   - wijzen is hier gewoon normaal     - geen warm water hebben is niet zo erg als het maar warm genoeg is buiten    - hurkend boven een wc  in het donker met 40 graden en zonder toiletpapier is niet leuk   - mensen hier het liefst net zo wit zijn als ons en daarom ook mondkapjes dragen die hele gezicht bedekt en handschoenen     - dat alleen de toeristen hier bijna verdampen zo erg zweten we terwijl locals nergens last van hebben en een trui/lange broek/ schoenen met sokken en soms zelf een jas dragen....in 40 graden   Maar moet eerlijk zeggen ik vind reizen in dit soort landen echt super. Dus ga nog lekker genieten van me laatste 4 maandjes. Helaas gaat de tijd zo snel. En nog zoveel te doen.

Lieve groetjes Marleen

Ps voor mijn allertrouwste reactiegever Anjo supertof dat je dat doet!!! En gefeliciteerd met je dochters eigen eerste huisje x

1. marjobalmakers:
    4 juni 2010
    nog vier maanden kan ik je weer in mijn armen sluiten gelukkig want het duurt toch wel lang en jaar groetjes van mam
  2. Anloma:
    4 juni 2010
    Dank je lieve schat, eigenlijk....je weet het he ? Ben ik gewoon stik stik en stik jaloers....gewoon dat ik zelf dit nooit gedaan / gedurft heb.....En ik vind het zoooo waanzinnig dat we jouw prachtige ervaringen kunnen volgen. Dit is iets waar je later tegen je kleinkinderen gewoon nog steeds over kunt opscheppen hoor !! Wat je in dit weekje nou allemaal weer heb gezien, gegeten, gedaaan, gehoord en gevoeld hebt, vergeet je je hele leven niet. Maar goed genoeg gevlijd ( of gevleid ? ) Was blij verrast met dit verslag en nog blijer dat je het zo goed naar je zin hebt. Kan weer niet wachten op het volgende verhaal. Ik heb tegenwoordig elke ochtend een vast ritueel op de laptop: 3 weerberichten kijken, de bank checken, en jouw site ( deze dus ) of er al nieuws is........ leuk dus !! Maita's huisie is al bijna klaar, ze zal volgend weekend waarschijnlijk over gaan dus eindelijk rust rust en ruimtes die gewoon opgeruimd blijven...ha ha ha zei zij stoer.....Nou meid dit is ook weer een heel verhaal geworden maar wel weer super leuk allemaal. Lieve groetjes en GENIET !!!
    XXX Anjo
  3. Juud:
    6 juni 2010
    He wijffie!
    Oh wat een verhalen weer allemaal! Jij maakt tenminste iedere dag iets mee haha. Geweldig om alles weer te lezen. Laat ff weten wanneer je naar Bali kunt he? Of misschien kunnen we ergens ander meaten. Je had voor dat visum ook ff bij mij kunnen checken he!???? haha maar van fouten leer je toch? En Cambodja klinkt ook helemaal geweldig! Oh dat roggelen is zoho vies, ik droom er nog over echt verschrikkelijk en dat is echt overal in Azie dus bereid je maar voor want het went nooooit.
    Meis onwijs veel plezier en ik kijk uit naar je volgende spannende verhalen. DIkke kus van Juud en de poezels (waarmee het heeeel goed gaat)
  4. steven:
    19 juni 2010
    je doet het goed kenga bjs dani en steef
    eidelijk iemand die weer ballen heeft
    te amo