Australie 26-4 tot 11-5

24 mei 2010 - Sydney, Australië

Hallo lieve mensen die mij nog seeds volgen......

Na wat kleine, wel mooie, maar saaie plekjes bereist te hebben en hier en daar nog een boomerang gegooid, (wat trouwens niet echt zo makkelijk is als dat het lijkt)  zijn we in Mackay aangekomen. Hier zijn we naar een strandcamping gereden waarvan we eerst de prijs opgezocht hebben want die kunnen nog al eens oplopen. Een feit is dat nergens de prijs klopt wat in het boekje staat of bij de touristinformationcentre word verteld. Maar goed savonds werden we uitgenodigd voor een biertje door 2 aussies, eigelijk meer omdat we in hun stukje tuin stonden om een possum te achtervolgen. En die we zelfs na wat rijstcrackers zelfs geaaid hebben. Deze dag hadden we trouwens na het zien van een advertentie een massage geboekt dachten we....eenmaal daar aangekomen bleek het om een massagebed te gaan die vervolgens een uur lang mijn grote bilspier tijsterde. Mmmmm om de slappe lach van te krijgen...

Onze reis zetten we voort richting cape hillsborough. Wederom weer een camping aan het strand. Denk je alles wel gezien te hebben zit je savonds aan het campvuur met een kangaroo bijna op je schoot en wanderende possums.(waarschijnlijk ook dingo's maar die kan je beter niet zien). Zo'n superlocatie in de middle of nowhere een verlaten stuk strand in een natuurreservaat.Op het strand nog een zeeschildpad gezien (zie foto's) en wat koraal. Het hoog en laaggetijde is hier heel goed te zien.Soms trekt het water een kilometer terug de zee in en dat 2 keer per dag. Op deze plek zijn we lekker een extra nachtje gebleven nadat we ook wat leuke mensen als buren hadden. (fransen ja zelf ook nooit verwacht dat die mensen leuk kunnen zijn ;-) Maar daarna moesten we toch echt verder naar Whitsundays....Om maar snel weer op de fransen terug te komen (andere fransen) VERSCHRIKKELIJK. Na elke touroperator 2 keer gehad te hebben en er een nacht over geslapen te hebben, een tour geboekt naar de whitsundays. Ik had er erg veel zin in alleen alles wat ik wilde boeken was uitverkocht en bleef mijn laatste optie over. Een zeilschip met de naam "Spank me" en ja daarom was het mijn laatste optie. Maar dat moet allemaal niet uitmaken ik ga uituindelijk om dingen te zien. Dus eenmaal daar aangekomen zijn er van de 13 passagiers 11 frans!!!!!!!!!!!!!!!1 duits en ik. Aaaaah je moet je voorstellen zoals velen van jullie wel weten dat veel van  deze mensen dus heel slecht engels praten en dus eigelijk niet eens moeite willen doen en al helemaal niet als je er 11 bij elkaar hebt. Zit je dan tussen hormoongestoorde franse pubers hahahaha.Nou ja ik had het een beetje verwacht dat het publiek jong zou zijn. Ik voelde me dus ook erg oud ineens.Ze luisterden wel naar me als ik iets vroeg deden ze het meteen waarschijnlijk omdat ik dus zoveel ouder was. (Was de oudste op het schip zelfs de captain was 24!!!!) Dus tjaa ik ging volgens hun vroeg naar bed en ze vonden het raar dat ik geen drinkspelletjes wilde spelen ( lees zoveel mogelijk goedkope wijn drinken totdat je kotsmisselijk bent). Maar goed buiten dat was de trip super. Ik ben best bang voor snorkelen en duiken, ik weet niet of het de vissen zijn of het water. Maar het idee dat je dus grote kans hebt dat je een haai tegen komt (ja gek die wonen daar) vind ik best nog meer eng . Dus ik de snorkel omgebonden om maar eens te beginnen om te wennen. Wat een wereld zeg geweldig. napoleanDeze vis heb ik geaaid.Eenmaal op de open zee ben ik wezen duiken 12 meter op het great barrier reef 1 woord super. Eerste indruk beetje eng zodra we aanmeerde werd de boot omsiggeld door hele hapgrage vissen.(aangezien ze alles meteen verslonden wat er in het water werd gegooid) Iedereen in paniek want wij dachten dat zijn haaien maar de captain verzekerde ons dat niet elke vis een haai is.......En gelukkig waren deze vissen niet in mensen geinterreseerd.Toch een beetje eng maar ging er voor. Ik kan vertellen wat ik zag maar het is eigelijk niet te beschrijven. Van een metergrote zeeschildpad tot nemovisjes tot een grote maurene (aal) een schelp van anderhalve meter en allerlei koraal pappegaaivissen enz enz. Helaas was mijn camera niet zo goed en zijn de fotos niet gelukt maar gelukkig staan de plaatjes in mijn geheugen. We hebben verschillende eilanden gezien maar de whitehaven beacht is het eiland van de whitsundays. Dat is het strand met het fijnste zand wat als een mix met het water inelkaar doorloopt erg mooi. Hier heb ik trouwens (vanaf de boot gelukkig) een hamerhaai achter een vis aanzien roven. Wat me toch wel weer deed nadenken dat deze in hetzelfde water zwemt als wij en op nr 3 staat van meest agressieve haaien maar goed ben nog heel.    Op de camping terug heb ik nog leren pokeren met 2 locals die op de camping wonen. Samen met Myrthe hebben we onze pokerfaces geoefend. Ik moet zeggen dat ik er niet zo goed in was maar Myrthe mooi de mannen onder tafel speelde.

Zo ondertussern weer tijd voor wat couchsurfen in Ayr. Hier zijn we een weekend gebleven en ben ik gaan vissen met Brett. Hup zo de river op maar doordat de getijden hier zo sterk zijn moest hij regelmatig de boot uit het zand duwen...dat wil zeggen in het water waar dus ook krokodillen leven...weer zoiets voor hetzelfde geld word ie opgegeten en zit ik daar maar gelukkig het bleef bij een waterslang die we gezeien hebben en geen kroks. Ik heb wel een trevally gevangen een heerlijke vis om te eten. Zelf gevangen, schoongemaakt, klaargemaakt en gegeten. Zie foto's voor sappige details. Tevens 2 grote mudcrabs gevangen en gegeten heerlijk verser kan niet.

Vervolgens in Townsville wezen couchsurfen bij een gezin met een mooi huis en een zwembad. Heerlijk als het water niet zo koud had geweest. Dit gezin had een dochter van 4 wat als een prinses werd behandelt en alles kreeg wat ze wilde waardoor het een zeurderig niet luisterend en niet willen slapend kind is. Erg bijdehand voor dr leeftijd wat eigelijk best grappig was. Maar zelfs snachts liep ze door het huis te spoken omdat ze niet wilde slapen. Wel apart om te zien dat  mensen een andere visie op opvoeden kunnen hebben.Vanuit daar zijn we naar magnetic island gegaan waar we eindelijk een koala vast konden houden. Nou dat hebben we geweten jeetje wat stinkt zo'n beest niet te harden. Hier hebben we ook een slang, krokodil en een wombat geaaid. Wat me brengt tot dit aparte weetje: een wombat (soort grote cavia) doodt z'n vijand met zijn kont!!!Ze leven in holen in de grond en als er gevaar dreigt stopt ie z'n hoofd in het gat en z'n kont erbuiten. Als de prooi in z'n kont blijft happen en niet opgeeft (omdat ie zo hard als steen is en geen gevoel daar heeft) drukt ie zijn prooi tussen zijn kont en de grond waardoor het andere dier stikt of platgedrukt word.Bizar.En dat ik een groene mier geproefd heb...deze smaken zoooo zuur nog zuurder als lime of lemon.

Zo nu tijd voor Cairns ons laatste punt.Hier ben ik gaan couchsurfen bij Pira. In kuranda een klein plaatsje in de bergen in het regenwoud. Hij woont daar met zijn mooie vriendin in een allerschattigst huisje met een stuk grond. Alles puur natuur. Het was een oud huis en alle ramen stonden altijd open. Dat waren er best veel dus snachts ging ik slapen vloog er dus een vleermuis vlak langs me hoofd om dde motten te vangen. In het ene raam erin en het andere raam eruit hahaha erg rappig. En in de douche waren 2 grote ramen waar een hor in zat en geen raam dus stond je half buiten te douchen.Heerlijke mensen en super om dat te ervaren.Nog 1 laatste nachtje in de camper geslapen waar ik trouwens een kat heb zien voetballen( zie filmpje) Nu zit ik in Cairns bij een dokter mijn tijd vol te maken. Ik heb mijn tas 6 keer in en uit gepakt om dingen weg te gooien en te reorganiseren. De 19de vlieg ik naar Sydney nog een weekje bij mijn vriendin en dan naar Bangkok de 25ste wat allemaal nog onzeker is vanwege allerlei demonstraties en gevechten. Anders vlieg ik naar Cambodia en ga ik daar beginnen.

Nog even een paar bevindingen van Australie: Mannen verdienen heel veel geld hier maar nee ze zien er niet allemaal hot uit dames.  De drie meest gezegde zinnen hier zijn- goodday how are you - No worries en -wanna beer? Ja het is waar dat zo goed als alle aborigonals die we zagen dronken waren en een beetje "raar" waren.De krokodillen hier niet voor het oprapen liggen. Krokodillenvlees een mix is van varken,kip en vis (duidelijk) Kagaroobiefstuk de beste biefstuk ever is (medium) Mannen hier om half 10 sochtends al beginnen te drinken en sochtends al barbequen.Het is hier echt heel warm. Dat je denkt omdat het warm is ga je naar het strand maar nee want je kan nergens zwemmen omdat er levengevaarlijke kwallen in het water zitten. Wat me trouwens aan herinnerd dat eigelijk alles in australie steekt en bijt. Van kwal tot vlieg,mug, slang, boom, krokodil, haai,dingo en de mannen (grapje)

Ik moet zeggen Australie was super maar ik mis gewoon dat pure van een land. Ik verheug me op Azie omdat ik denk dat dat dezelfde flow heeft als zuid-amerika wat ik dus mis. Dit is een heel westers en duur land met om eerlijk te zijn heel weinig cultuur. Dat komt ook omdat het een heel nieuw land is. Dus ik verlang er weer naar om mijn rugzak op mijn rug te hebben (ondanks dat ie zo zwaar is) en er weer op uit te trekken, tussen locale mensen te eten, cultuur op te snuiven.

Helaas kan ik op dit moment niet naar thailand door alle omstandigheden daar maar is mijn vlucht wel naar Bangkok. Ik heb dus besoten om vanaf daar een vlucht naar Vietnam te boeken en daar mijn reis te beginnen. Helaas zit ik daardor wel een hele nacht op het vliegveld maar beter dan in de stad te zitten. Ik hoop dat alle ongeregeldheden daar snel zijn afgelopen. Helaas zijn veel onschuldige mensen daar de dupe van (inclusief ik)

Dus  op naar Vietnam het land van miss saigon. Ik vlieg morgen naar bangkok en woensdag naar Vietnam spreek jullie snel weer......

Veel liefs M

1. marjobalmakers:
    24 mei 2010
    mooije foto s allemaal maar geen filmpje van de kat die aan het voetballen is jammer groetjes van mam
  2. Leonie:
    25 mei 2010
    He girl!
    Heb een goed reisje naar Bangkok! En good luck on the Airport! Jij vermaakt je wel.. Je bent vast niet alleen;-)
    Vietnam here you come!! Je gaat weer een compleet andere wereld tegemoet! Enjoy! kus Leonie!
  3. Anloma:
    27 mei 2010
    Heee meissie !! - Heb inmiddels van je Pa begrepen dat je in Cambodja zit..effe klote het hele vliegveld gebeuren, maar goed je kunt nu weer Echt genieten toch ? - Een prachtig land en niet zo duur als Australie. Ik denk ook dat de mensen wat liever en down to earth zijn. Ben benieuwd naar het volgende verslag van weer een nieuw contingent. Lieve groetjes
    Anjo XXX