Cambodia en Vietnam 5-6 tot 22-6

22 juni 2010 - Hue, Vietnam

Pfffffffffffff wat een hitte hier zeg sorry mensen ik weet dat het weer in NL ook niet aales is maar die hitte hier is zo vermoeiend. Ik drink rustig 3 liter water en nog niet genoeg omdat je alles er net zo hard uitzweet. Mijn huidje reageerd er op heb uitslag en pukkels omdat ik bijna 24 uur per dag drijfend ben van het zweet. Maar je moet er wat voor over hebben he

Helaas heb ik ook geen fotos van laatste stukje cambodia en vietnam aangezien mijn sd kaart geblokkeerd is en ze hier geen goede zaak hebben om het te verhelpen. Op de computers zit een een virus waardoor mijn kaartje geblokkerd is en kan ik er niks meer mee doen. Grrrrrrrrr. Gelukkig heb ik wel mijn duikfoto's.

Ik ben nog naar battamban geweest in Cambodia met een boot ong een uur of 9 over gedaan. Het water staat erg laag dus we liepen constant vast in het zand. Het is echt fantastisch om te zien hoe xde mensen hier leven van en in het water. Drijvende huizen ze baden in het water ze vissen en spelen in het water.

Ik ben in Vietnam in Saigon begonnen.....om eerlijk te zijn wat een stinkstad. Ik hou al niet van grote steden maar echt bizar hoeveel scooters hier rijden. Verkeersregels zijn optioneel hier en een mondkapje nodig gatver. Dat niemand geraakt word is een wonder. Op sommige stukken kon ik niet oversteken omdat er 1000den scooters rijden. Ik ben gaan couchsurfen bij een medisch student kha. Hij heeft me hier en daar rond gereden op de scooter (wat doodseng was) en me wat tips gegeven. In het park komen locale student op me af als bijen op.......honing :-) om engels te leren echt raar 6 studenten om je heen te glimlachen en ze vinden me huid zo mooi wit hahahah

Ook voor het eerst in 8 maanden een beetje verkouden waarschijnlijk door al die airco en uitlaatgassen. Ik ben na 2 dagen de stad al uitgevlucht veel te druk.

Met een openbus ticket een paar dagen strand en daarna de bergen in waar het gewoon koel was zooo lekker. In Dalat een zijdefabriek bezocht en een mooi sjaaltje gekocht van echte zijde. een waterval gezocht waar je je leven eerst voor moet wagen zo glad en lekker vietnamees gegeten met locals. Die trouwens (logisch) een aparte kaart hebben voor toeristen. Maar daar trap ik niet in dus pakte de locale menukaart en na een discussie in het vietnamees en half engels de locale prijs betaald hahaha

In Nha trang een duikcursus gedaan van 3 dagen. Heb nu mijn open water duikbrevet. De man van wie de duikschool was zat ook op couchsurfing dus ben daar blijven slapen met nog 6 andere couchsurfers. Waaronder een NLer en een americaan waarmee ik een moter gehuurd heb (we hadden 3 uurtjes vrij)  om watervallen te zoeken die we na 3 uur nooit gevonden hebben. Maar wel een mooi stuk van Nha trang gezien. Met duiken weer een zeeschildpad gezien en veel coraal en visjes. Het is echt geweldig om zo in het water te zweven heerlijk.

In hoian kon ik het niet weerstaan om een mooi pak te laten maken. Kleermakers zitten hier overal en erg goedkoop. Aangezien ik ook eigelijk geen souveniers heb dacht ik waarom niet. ik heb een mooi 3 delig pak een winterjas een spijkerbroek een korte broek laten maklen en behalve mijn korte broek alles naar huis laten sturen. Hier ben ik een paar nederlanders tegen gekomen en we hebben samen NL voetbal gekeken op een groot scherm in het dorp. Miste alleen de bitterballen hahaha. Om een beetje verkoeling te zoeken lekker een fiets gehuurd en naar het strand gereden. Het is heel typisch om te zien dat in NL de mensen rond 5/6 uur naar huis gaan en hier juist komen. Het stran is zoooo groot hier en nog zitten ze allemaal opelkaar geplakt. Nu ben ik in Hue vanavond ga ik naar hanoi om nog 3 dagen naar halongbay te gaan met een boottocht. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ondanks het zo goedkoop is vergeleken NL het voor azie hier nog best duur is. Ik hoor dat thailand veel goedkoper en beter is. Vietnam is een mooi land maar heeft niet echt hoogtepunten. Iedereen wil geld van je, ze proberen je allemaal op te lichten. Alles wat je besteld is anders niks is wat het lijkt. En service kennen ze al helemaal niet.Als je wat wilt  krijg je het niet want het intereseerd ze niet of ze kunnen verkopen, maar op straat vallen ze je alleen maar lastig om te verkopen wat je niet wilt.Ik ben een beetje blij dat ik naar thailand kan. Ook al had ik het niet willen missen had ik meer van dit land verwacht. Heb al een paar keer gezeur gehad in hotels en helemaal met mijn busticket die gestolen is door het bedrijf zelf. Niemand helpt je hier want het is niemands probleem. En veel service is erg slecht. Dus sorry Vietnam is niet echt boeiend. Cambodia was een beetje hetzelfde maar de mensen zijn een stuk vriendelijker. Mischien is het ook wel een beetje omdat ik alleen ben en eigelijk heel frustrerend is dat je er niet over kan praten. Elke keer als er een probleem is moet ik het alleen oplossen met mensen die bijna geen engels praten. Maar goed ik vlieg de 27ste naar Bangkok waar ik een meisje ontmoet die ook in de temple gaat werken. Zij heeft een hotel geboekt waar ik ook kan blijven (haar vriend betaald hihi vervelend) Ik wil nog zoveel zien en doen maar elke keer veranderen me plannen een beetje niks gaat zoals gepland dus ik zeg maar just go with the flow is het beste.

Nou ga mezelf klaar maken voor een helse busrit van 14 uur hahaha en hopen dat ik dit keer wel een bed heb en dan komt het weer helemaal goed.

Ik zal duimen dat er een beetje warmte van hier naar jullie komt. Veel liefs voor iedereen en ooooh ik verlang zo naar een stukje kaas hahaha moet zeggen dat ik nu wel eens denk aan hoe ghet zou zijn om thuis te zijn. En wat ik ga doen enz maar wil nog te graag dingen zien dus reken er maar niet op dat ik al naar huis kom...En mama nog even joh zorg maar dat er kaas is en haring ;-)

xx

1. marjobalmakers:
    nou de 28 -9 kom je thuis ik zal zorgen dat ik het hebt jongekaas he groetjes
  2. Juud:
    22 juni 2010
    He wijffie, wat een heerlijk verhaal weer zeg!
    Ik heb al 10 haringen op hihi heeeerlijk!
    T begint hier nu ook mooi weer te worden dus de zomer mag eindelijk beginnen. Aankomend weekend weer concert at sea met de meiden dus dat wordt ook weer top. En 1 aug ga ik al naar Frankrijk met een vriendin met de auto op een camping hihi lekker burgerlijk maar zoho gezellig.
    He hou je taai en went het geroggel al? dikke kus van Juud en Gigi en Charly
  3. Anloma:
    22 juni 2010
    Hallo hallo !! Die foto's zijn Echt super gaaf. Weer een papiertje op zak toch ? - Weer een reden om misschien volgend jaar weer op reis te gaan om lekker te duiken ? Bestaat Coustau nog ? kan je misschien bij hun op de boot mee...ha ha ha waanzinnig !! Nou ff wat nieuws van hiero - Maita is de deur uit..... 13 juni wel te verstaan. Ze zitten er keurig bij met allemaal nw spulletjes op kleur en al. We zijn best trots hoor. Ze heeft 21 juni haar autootje gekocht een Renault scenic. Dus een wat hogere / grotere auto zodat ze ook evt spullen op de groothandel kan halen. Laat ze maar tuffen en ervaring op doen want nu pas gaat ze echt autorijden.
    Jij gaat lekker de tempel in hoorde ik, meissie wat een ervaring zal dat weer worden, een beetje mediteren en voor tijgers zorgen...wie wil dat nou niet ? Hoop dat je daar wat meer contact kan houden met deze "buitenwereld"zodat wij ook kunnen meegenieten van je verblijf daar. Was weer leuk je te "lezen"en kijk weer uit naar je volgende verslag. Mamma Marjo...nog maar net nog ff 3 maandjes...die zijn zo weer voorbij hoor ! Pappa Leen...haal vast een emmertje haring, nu zijn ze lekker vers en zet ze in de koeling...kom ik er ook een halen goed ?
    Dikke kus !! Anjo
  4. ruud:
    23 juni 2010
    ik wil wel een stukje kaas opsturen.
    tegen de tijd dat jij het krijg, is er een nieuwe bio cultuur ontstaan, in en op de kaas.
    waardoor hij waarschijnlijk een vermogen waard is.
    kan je mooi je zakgeld mee aanvullen.

ga door met je verhalen, ik lees ze met heel veel plezier.
    let op je zelf.

groetjes Ruud
  5. marleen:
    23 juni 2010
    @ juud ...nee geroggel went nooit gatver vieze mensen net als al dat gesmek bah maar je moet wel je schoenen uit in de bus.....
    @anjo...jeete is dochter ineens snel volwassen zeg maar zorgen zijn nog niet over hoor wacht maar hahaha ;-) en je mag zeker trots zijn thumbs up...enne volgens mij hebben ze internet in de temple haha
    @ruud....wat leuk dat je nog steeds mijn verhalen lees soms denk ik dat ik alleen voor 4/5 mensen schrijf maar gelukkig zijn het er meer zou je dochter het ook lezen?? En wat die kaas betreft doe geen moeite zulke kaas hebben ze hier al zo vochtig dat de kaas uit de muur komt zetten en bijna uit mijn tas hahaha en heb liever een goudaatje lekker jong.....
    @ moeders...ben ik toch weer blij met zulke ouders your the best xx
  6. Sander:
    24 juni 2010
    Leuk verhaal weer, je maakt nog eens wat mee.

Groeten uit Amerika.