Dag 22 tot 31 Bolivia

1 november 2009

mensen hoop te vertellen weer komt ie dan.....

(22) Dagje reizen van Peru naar Bolivia (La-Paz)

(23) La-Paz...zo toch besloten om in het hier welbekende Loki hostel te verblijven, aangezien dit een partyhostel is wilde we eerste instantie hier niet blijven vanwege het vele drinken en drukte van de mensen....achteraf erg veel lol gehad en veel mensen leren kennen. Voor nog geen 60 euro 4 dagen geslapen, gegeten en gedronken....

(24) Vandaag zijn we een dagje naar coroico gegaan 3 uurtjes van la-paz vandaag door de bergen en over hobbelweggetjes. Samen met 2 jongens uit het hostel Juanjo en Guillermo uit Argentina. In coroico heb je een soort jungle en we zijn naar een soort watervalletje gereden om daat in een soort natuurzwembadje te zwemmen. Aangezien dit bij het water was zat het er vol met insecten en jaaa hele grote steekvliegen die ons door onze deet heen prikte.....Onderweg nog even in een cocaveld geweest zie foto´s...van deze groene plantjes komt dus cocaine...Savonds wezen dansen in een of ander tentje in lapaz met de guys. En aangezien Juanjo tangoleraar is kon ie wel een paar pasjes zetten en heb ik dus de hele avond staan dansen heerlijk...

(25) Dagje la-paz eigenlijk niks gedaan beetje bijgekomen van het feestje in het hostel (of eigelijk feestjes....;-)

(26) Vandaag op naar Rurrenbaque de jungle en de Pampas. We hadden 3 gasten uit zuid-afrika leren kennen en die gingen met een bus van 20 uur wat levensgevaarlijk is en wij zijn met het vliegtuigje gegaan wat 50 euro was kon het er niet voor laten...20 uur bus met geen wegen maar keien en geen wc of 40 min vliegen en landen op een grasveld....Dus wij in de ochtend naar het vliegveld hadden we een vette vertraging. Het regent nog wel eens in de jungle schijnbaar en landen op een grasveld is best moeilijk in een plas water.Gelukkig waren 2 mensen niet op komen dagen en konden wij voor hun in de plaats. Eenmaal in RB loop je dus echt tegen een muur van warmte, vochtigheid erg hoog kortom echte jungle....We zaten net aan de lunch en we kwamen de saffies tegen (south-africans) en meteen een tour naar de pampas geboekt samen met hun. (pampas is een moeras) De rest van de dag een beetje geluierd aan het zwembad tja moet je anders he met 40 graden.....

(27) Op naar de pampas geen idee wat me te wachten staat eigelijk blind vertrouwen in de saffies mischien beter geweest als ik even had geinformeerd WAT we eigelijk gingen doen...mmm 3 uur in een bumpy jeep over keien en door plassen met 8 mensen achterin gepropt..je moet er wat voor over hebben.Zowiezo is het erg lachen met saffies die praten erg funny beetje babynederlands echt te simple...Na de 3 uur in een jeep nog een uur of 2 in een bootje waar je niet in moet bewegen ander lig je ernaast. Maar eenmaal op locatie erg mooi. Ik voel me lekkerder in de jungle tussen al de beesten als in een stad. Savonds wezen vissen in het donker en 2 vissen gevangen of tenminste ik niet maar Torsten. Een meerval en een piranha.

(28 ) Vandaag op zoek naar een anaconda in het moeras. Doe een lange broek erg belangrijk zei de gids...dat werd moeilijk ik had er geen. Zie de foto´s tot aan je knieen in de blubber, door riet,bosjes en takken in een korte broek en sandalen is geen optie..Resultaat krassen en veel beten op me beentjes maar ach het went.En tja uiteindelijk veel beesten gezien vooral veel insecten maar geen anaconda ja een dooie...Smiddags wezen zwemmen met roze rivierdolfijnen en ja dat is het zelfde water als de kaaimannen en piranhas. Ik ben er 5 min in geweest aangezien ik te veel discovery heb gekeken voordat ik ging reizen weet ik wat er allemaal nog meer in dat water zit en ik lichtelijk paniekerig ben als ik wat voel maar ach leuk om te zien wel. Zie de foto´s Ben zat dus in het water en vlak naast hem een kaaiman mmm mij niet gezien. Nou waren die gasten toch nergens bang voor maar wat wil je als het krugerpark bijna je achtertuin is....Savond lekker zonsondergang in de pampas jammer beetje bewolkt dus lekker gevollybalt. Eenmaal weer terug in een hangmatje op de veranda luisterend naar spaanse muziek die de gidsen zelf maakten biertje erbij....ja mensen (vooral leonietje) een lekker biertje...Als je aan het reizen bent moet je wel bier drinken heb ik geleerd van leonie whahaha ;-)

(29 ) 5.30 zonsopgang in de pampas erg mooi je hoort alle dieren wakker worden en ruikt de natuur opwarmen (beetje raar maar echt) sorry blijf het zeggen maar zie de foto´s die zeggen meer als mijn verhaal denk ik. Het eten deze dagen was zo waanzinnig lekker en gezond konden we wel even gebruiken. Voel me overigens super nu hoor. Smiddags nog piranhas wezen vissen ik heb het 1 stukje vlees geprobeerd en toen had ik het wel gezien vissen willen niet gevangen worden door mij vroeger al niet als ik met m´n broer ging vissen en nu nog steeds niet. Later weer terug naar RB waar we allemaal tegenop keken omdat het zo lekker was daar en omdat de weg zoooo rot is en het 40 graden was. Eenmaal in RB nog een laatste avond met de saffies wezen drinken was weer lachen bedankt saffies. Wel erg jammer als je zo aan het reizen bent leer je onderweg leuke mensen kennen en met sommige heb je gewoon een klik, je ziet elkaar een paar dagen en je geniet ervan maar zo jammer dat je weer verder gaat.  Manuel reist nu voor 9 maanden en zei ook geniet van de momenten samen maar realiseer je dat het voor even is dat maakt het ook wel weer spannend en verassend. Al met al mooi bueno...

(30) Terug naar La paz erg warm weer helemaal in een klein vliegtuigje...Ik had nog even een litertje cola naar binnen gegoten (dat drink je hier veel goed voor het buikje en gebrek aan beter) eenmaal in de lucht was er een beetje turbulentie heb je natuurlijk snel in een klein vliegtuigje. Ik dacht wat blijf ik zweten joh voel me geloof ik niet zo lekker..het gutste uit mijn lichaam zo erg dat joyce ook maar begon te wapperen met een boekje. Mmm ja hoor gelukkig hadden ze airsickneszakjes anders was het een zooitje geweest. Weer een nieuwe ervaring...

(31) Op naar Cochabamba weer met de bus we dachten 6 uurtjes maar werden er mooi 9 maar goed mooie omgeving en je mp3 doet veel. In de bus zat ik na te denken je ziet zoveel armoede om je heen, kinderen die laat op straat lopen of in de middle of nowhere. Je ziet kinderen niet echt spelen hier ja op een andere manier. Ze zijn eigelijk al gewoon aan het werk, flesje verzamelen of verkopen. Helpen huizen bouwen of schapen en lama´s hoeden. Zoveel honden hier ook niet normaal, zo zielig wel erg vriendelijke honden trouwens kunnen de NL honden nog wat van leren. Maar ze bedelen allemaal en je ziet aan ze dat ze al heel wat hebben meegemaakt net als de mensen hier. Vandaag zag ik een vrouw uit een vuilnisbak graaien ik wilde een broodje voor haar kopen maar kon niks vinden, ze keek me aan en lachte vroeg me 1 boliviano dat is voor de duidelijkheid 10 cent. Ik kon het niet laten en gaf haar 5 bolivianos ze zegende me en was zooo blij echt te erg eigelijk.    En dan zit je savonds in de bus te kijken naar de mooie bergtoppen en ziet de lucht van het dagelijke warmrood naar koel paars en blauw veranderen om weer nacht te worden...de volle maan komt tevoorschijn en er is weer een dag voorbij. Ik geniet er echt van om te reizen en heb het gevoel dat ik al een half jaar weg ben. Elke keer verheug ik me op een nieuwe locatie.....En alles went erg snel hygiene is hier ver te zoeken net als wc-papier trouwens. Je leeft gewoon heel anders en past jezelf aan aan de situatie erg goed....Maar helaas weet je nooit of het eten goed is of niet en gooi overal soort van sambal door om het een beetje aangenaam te maken. Zomaar ineens hou ik van spicy food. Maar resulteerd wel dat ik weer met de darmpjes zit...ach dat went ook....

We gaan morgen naar het park Machia om 2 weken vrijwilligerswerk te doen met dieren in de jungle. Keep you all informend......Veel liefs Marleen

1. alicia:
    hey marleen,
    heb net al je verhalen gelezen en het klinkt allemaal echt super leuk...ben jaloers hoor !!
    nou have fun verder en ik lees je verhalen wel weer.. xx
  2. Leonie:
    2 november 2009
    Marleen! Midden in een moeras! Je hebt al heel wat angsten overwonnen zo te zien!!!
    Ontzettend leuke fotoos, je straalt helemaal!
    Die Saffies zien er ook erg gezellig uit, haha..
    Proost meis!;)
    xx vanuit Purmerendje!
  3. marjo:
    2 november 2009
    hallo leuk zo allemaal wel en belevennis krokodillen piranhas jullie liever als ik kijk maar goed uit in het park dat je geen appis mee neemt groetjes toe de volgende keer mam
  4. Anloma:
    5 november 2009
    Heeee Marleen, weer met plezier je berichten gelezen, meissie wat jullie allemaal meemaken en zien ...waanzinnig. Ook ik ben super jaloers hoor. Ben nu wel van het idee af dat je eigenlijk een trutje was ha ha ha zo'n muts die alles vies en eng vindt. ha ha ha ..ben je zelf nu ook wel achter neem ik aan. Gelukkig ken je me een beetje dus je weet hoe ik dit bedoel he ? Het lijkt inderdaad al veel langer dat je weg bent maar het is zo te gek dat je op deze manier toch alles een beetje kunt delen met alle thuisblijvers. Zie wel duidlijk dat je veel meer op de natuur valt dan op de mensen....( zie de foto's van Joyce en die van jou) jij hebt veel natuur en beessies, Joyce meer mensen. Jullie kunnen een reisboek gaan schrijven, de foto's combineren en zie zo...weer een ton verdient om weer verder te kunnen reizen naar andere bestemmingen........Ok meid, tot schrijfs maar weer en geniet !!!!! Lieve groetjes Anloma
  5. Pascal:
    Hee Marleen,

Hier effe een berichtje van Pascuales (Costa Rica, Januari 2009)
    Kreeg dit adres laatst van Leonie, ben toen meteen gaan kijken.
    Was echt sprakeloos, wat een avontuur zeg!
    Super foto's en verhalen. Dit is pas echt Pura Vida haha!
    Een droom die werkelijkheid wordt lijkt me.

Nog een lange reis voor de boeg zag ik in de planning die je hebt gemaakt. Hoop dat je er echt van geniet.

Ga regelmatig kijken op deze mooie site.
    Take care, watch your back en hee, vooral gezond blijven zeg ik dan!!!

Vele groeten van Pascuales!!!!
  6. marleen:
    6 november 2009
    We zijn in Inti wara yasi hard aan het werk voor de aapies in park machia http://www.jpreager.plus.com/intiwarayassi/faq_eng.html#Machia
  7. Juud:
    9 november 2009
    He Marleen!
    Jeetje wat een verhalen zeg, zoho herkenbaar allemaal, dit noem ik nou de reis flow! Schijt aan alles en gewoon door bikkelen, alles went zie je wel! Hier alles goed hoor, ben net terug uit Orlando en een vriendin heeft op Charlie en Gigi gepast, ze zijn hartstikke verwent met piepmuisjes en lekkere poezensnoepjes. Moet zeggen dat het misschien wel goed is geweest dat ik ff weg was want nu slapen we met zn drieen in bed haha, t is een dolle beestenboel. Meis geniet lekker en wij werken hier wel door hoor in de kou!
    Dikke knuf Juud
  8. Sandra:
    10 november 2009
    Hey meis!!Zie dat je het naar je zin heb,hier gaat ook alles super,Giorgia word morgen alweer 2 jaar!!Vind het wel jammer dat je er niet bij kan zijn!Nou lees de verhalen !!Dikke x San
  9. ingrid van drongelen:
    11 november 2009
    hoi lieverd hoe bevalt het bij de aapjes zeker om nooit meer te vergeten ben blij dat je weer bent opgeknapt jij hebt wel pech zeg maar gelukkig gaat alles snel overheb nog maar een fijne week daar tot horens kussies ook voor joyce
  10. marleen:
    16 november 2009
    Hey laatste dagje vrijwilligerswerk 2 weken hard gewerkt nu toe aan een vakantie (whahahaha) op naar sucre en uyuni (waar het snachts -10 is, en ik me op verheug)
    @ingrid...valt wel mee hoor met de pech stelt niet veel voor helemaal niet als je in de jungle bent geweest.....;-)