Brazil lalalalalala 29-12 tot 10-1

10 januari 2010 - Florianópolis, Brazilië

Zooooo nieuw jaar, nieuwe ronde, nieuw land, nieuwe kansen......
Nog even snel iets over Buenos aires. We hebben oud en nieuw in BA gevierd, heb het rustig gehouden maar  neemt niet weg dat het erg gezellig was. We zijn nog naar een show geweest met soort van bleumangroup met drums, zoveel energie komt daar vanaf. Ben ook wezen shoppen aangezien mijn pakketje wat mijn ouders me gestuurd hebben nooit is aangekomen waar ik zooooo van baalde. Maar goed Argentinie is echt een superland met heeel vriendelijke mensen en heb er erg genoten.
Na drie maanden heb ik besloten om alleen verder te gaan naar Brazilie. En ik ga couchsurfen. Ik zal even uitleggen voor de mensen die niet weten wat dat is: Er is een netwerk op couchsurf.org waar je mensen kan zoeken in elkestad in de wereld, die hun bank of bed ter beschikking stellen voor reizigers. Zo kun je een stad op een andere manier ervaren dan in een hostel.
Ik ben in Sao paulo begonnen in een hostel en om eerlijk te zijn was ik een klein beetje bang omdat je allemaal enge verhalen hoort. Nou in de wijk waar ik zat viel het enorm mee. Ik voelde me gewoon veilig en ben zelfs met de metro gegaan s avonds alleen. Erg grappig om eten te bestellen of iets te vragen, aangezien ik geen portugees spreek (wat erg moeilijk is) en als je op de internet wilt moet je al je info geven nog net geen bloedmonster. Overal staan ze in de rij voor netjes zoals het hoort. Mensen giegelen enorm als ik probeer mezelf duidelijk te maken erg grappig. Hier heb je heel veel restaurants waar je per gewicht betaald echt super. Ben ook nog naar een couchsurf meeting geweest erg leuk om al deze mensen te leren kennen. En erg toevallig kwam ook joyce tege in de metro onderweg daar naartoe.
Nu ben ik in Florionapolis, een schiereiland voor de zuidelijke kust van Brazil. Echt een paradijsje, maar helaas schijnt de zon niet echt en regent het best vaak. Dat neemt niet weg dat het nog steeds tropische hitte is en erg mooi. Ik ben hier begonnen met 2 dagen CS (couchsurfen) bij Joao (spreek uit sjoung). Hij heeft zoveel moeite voor me gedaan om allerlei dingen te regelen. Meteen naar een verjaardag van een vriend van hem waar later bij zou slapen. En iedereen was zo behulpzaam en wilde allemaal dat ik met hun meeging hahaha zo lief. De eerste dag heeft een vriend van Joao, Lucas, me het eiland een beetje laten zien met veel typische braziliaanse dinegn zoals suikerriet limonade, typisch eten (vooral veel bonen) en typische gewoontes. Zoveel mooie stranden en baaien hier zo helder water je ziet allerlei gekleurde visjes zwemmen. En we zijn op zoek gegaan naar een bikini.......en ik kan je zeggen het is niet mogelijk om hier een normale (wat voor mij normaal is) bikini te vinden allemaal braziliaans dat betekent dat de achterkant kleiner is dan de voorkant. Uiteindelijk heb ik wel een gevonden die redelijk normaal is.
De volgende dag ben ik met Erica en Patty (2 vriendinnen van Joao waar ik daarna zou logeren) naar het strand gegaan. Lekker verse oesters gegeten die ze zo uit het water halen. En ze vonden het erg leuk om heeeel veel foto´s van me te nemen. S´avonds moesten we wat ophalen bij een vriend van hun (het zijn allemaal grafisch designers) en die bleek dus te werken aan animatiefilm `worms`. We mochten even kijken hoe dat werkt. Zo gaaf het duurt ongeveer 3 jaar voordat zoiets af is en ze maken het foto voor foto dus dat betekent dat ze heel veel mondjes moeten hebben heel veel verschillende haar om bewegingen na te bootsen, allerlei sets. Echt super om te zien. En dat zijn dus dingen die ik nooit had kunnen zien als ik in een hostel zou zitten. S`avonds naar hun huis, ze hebben drie katten zo lief heb ik echt gemist om lekker met me katjes te kroelen....Ze hebben de hele nacht bij me gelegen.
Iedereen is zo behulpzaam. Iedereen doet echt veel moeite om te vermaken en het naar me zin te maken. Echt zo super...

Volgende dag zijn we naar het strand gegaan met een bootje en hebben we Anjovis gegeten. Deze anjovis was niet bepaald klein zoals ik hem ken. Ik heb een beetje samba geleerd en dat zette me aan het denken. Ik zou het zo leuk vinden als mensen ook bij mij komen couchsurfen als ik terugben in NL maar welke dans kan ik laten zien wat typisch nl is....sorry maar dat hebben we niet. En hier is iedereen zo gastvrij en behulpzaam in nl vind ik persoonlijk dat ook minder (in het algemeen) dus ik zou dat graag voor andere mensen terug willen doen CS is echt een superorganisatie.

S`avonds hebben we met drie andere vrienden een bioscoop gemaakt in huis met een projector. We hebben braziliaanse films gekeken.

Maandag ga ik naar Salvador, waar de meiden een huis voor me geregeld hebben bij de schoonmoeder van Patty. Ze spreekt alleen geen engels alleen een klein beetje spaans mmm dat word interresant. Ze woont op loopafstand van het strand dus dat is altijd goed. Ik heb een vlucht geboekt naar Salvador ik kan voor een klein beetje meer in 3 uur daar zijn in plaats van 35 uur in de bus.....Aangezien het bijna carnaval is moet ik wel uitkijken, het zal erg druk zijn in Salvador.

Tot nu toe vind ik brazil een superland met veeeel groen en erg tropisch....Beetje moeilijke taal maar ik leer snel dus hoop dat ik ook dit oppak. Ieder geval een warme groet uit Brazil.....

xx Marleen

PS: dit is het adres voor mijn flickr acount waar al mijn foto´s in mappen staan

@anjo: Vertel over je nieuwe plannen.....:-)

1. ruud:
    10 januari 2010
    ja die dans ligt nog al voor de hand.
    typisch nederlands de klompendans natuurlijk hahahahahah

groetjes Ruud
  2. Lucia:
    10 januari 2010
    Gelukkige nieuw jaar voor je, of feliz ano novo para você!!!!

Ik ben blij dat je Brazilie leuk vindt! Ben benieuwd naar jou ervaringen daar.
    Ga je verder alleen, of in bebaald moment ga je opnieuw samen met Joyce?
    Groetjes,
    Lucia
  3. Dorien:
    Hee Marleen,
    Wat gááf dat je aan het couch surfen bent geslagen. Mooi lijkt me dat. Heb er zelf ook weleens over gedacht maar ja, too little time too much to do. Hele handige manier van reizen denk ik. Klinkt echt super. En wat stoer dat je nu toch alleen onderweg bent. Een jaartje geleden zaten we in Costa Rica en look-at-you-now!!!!
    Hier alles goed, geen reisplannen, maar het huis zit er nu aan te komen: 1 feb de sleutel... Te gek hoor! Daarna heb ik plek zat om iemand te laten couch surfen. Is misschien niet eens zo'n gek idee. Want wij hebben hier natuurlijk wel iets typisch Nederlands: het carnaval! Hahahaha. Dat vind jij natuurlijk niets, maar dat komt er wel weer aan. Volgens mij vieren ze dat nergens zo als hier (en in Duitsland).
    Nou meisje, geniet ze in Brazil. Go where the sun shines!!
    Virtuele knuffel van mij en van Marco (de kat).
    X
  4. marjobalmakers:
    10 januari 2010
    kijk wel goed uit daar marleen en geniet er van groetjes van mama 28 februarie is charissa hier
  5. daphne martin en charissa:
    hoi marleen,

wat je moeder zei over 28 februari maak daar maar januari van hoor,
    ze is afgelopen vrijdag geopereerd alles gaat goed met jaar nu en ze kijkt niet meer scheel dus dat is goed gegaan, alleen de eerste dag nog heel misselijk en alles onder gespuugd. ze begint nu heel veel te brabbelen en vertelt echt hele verhalen alleen echt geen idee wat ze zegt, is wel heel leuk hoor dan zit ze je ook echt aan te kijken van je snapt toch wel wat ik bedoel.
    We missen je wel hoor.
    Heel veel plezier in Brazilië en nog een heel gelukkig nieuw jaar en dat je nog veel van de wereld mag zien.

groetjes Martin, Daphne en Charissa de Niet
  6. Anloma:
    11 januari 2010
    Heeee meissie !!- Weer een aantal superdagen achter de rug, ervaringen om nooit te vergeten. Lieve mensen, mooi weer en nieuwe ervaringen opdoen. Super, denk dat zo langzamerhand toch al je verwachtingen overtroffen worden, niet ?- Onze nieuwe plannen.....we hebben een winkel erbij !!! In Brielle op het Ruggeplein nr 22, gaan eind Jan begin Febr open. Maita gaat daar de boel zien te regelen en wij springen her en der bij waar het kan. Hoe we dat precies allemaal gaan oplossen moet nog blijken. Sommige dingen regelen zichzelf. Super gaaf en super eng, want het is toch best wel weer een sprong in het diepe. De locatie is toppie aangezien er aan die kant van Brielle niemand zit alleen aan de haven in het centrum. We zijn nu bezig aan het verbouwen want het was een casco pand waar alleen een toilet en een keukentje in zat. Alles zou goed moeten komen......We hebben er wel zin in hoor, een nieuwe uitdaging voor ons alle 3. De markten gaan natuurlijk gewoon door, 't is alleen dat we nog zooo veeel vrije tijd over hadden dat we dit erbij gaan doen ha ha ha....maar goed. Ik hou je op de hoogte en als er een mogelijkheid is, stuur of mail ik wat foto's. Dikke kus en de groetjes !! Anloma
  7. Juud:
    Hola menina!
    Tudobem? Jeetje nu ben ik pas echt jaloers , als ik die Sol biertjes zie, de liefde wat die mensen uitstralen, hoe goed ze zich over je ontfermen oh geweldig en zoho herkenbaar. Ik heb nu (6 jaar verder) nog steeds contact met die Brazilianen, t is zo echt, niet dat afstandelijke koude gedoe wat we hier kennen.
    Ik zit nu wel met 2 jaloers poezels op de bank hahaha. Ze vonden t niet zo tof om die foto's van die andere te zien, en ik begrijp het. Nog een tip van flip; hoe noordelijker in Brazilie hoe onaantrekkelijker de mannen hihi. Nog ff een goede portugese les voor als je lastig gevallen wordt: Cala boca nogento (man) nogenta (vrouw). Je komt er snel achter wat het betekend hihi ze zullen trots op je zijn. Muchos beijos menina y muchos fiesta en brazil! Juud