21-31 november Bolivia/ chili

30 november 2009 - San Pedro De Atacama, Chili

Zooooooooooo we zijn bolivia weer uit maar eerst nog even de laatste updates....

Na een paar dagen uitgerust te hebben in het pitoreske sucre (na wat wijn bitterballen, kroketten, kaas en een spel uno) zijn we naar Tupiza vertrokken. Een busreis van 11 uur met 2 keer een lekke band in de middle of nowhere en midden in de nacht, over een zand/steenweg wat eigelijk geen weg is...met een vrouw met een kind op haar schoot naast me in de gietende regen en de lucht was constant licht van de bliksem, de wind tegen de bus (mmmm tja ach ben er nog hahahahah maar ben blij dat we weer in de beschaafde wereld zijn) Maar goed eenmaal in Tupiza waar we om 4 uur in de nacht aankwamen, word je ´s ochtends vroeg gewekt door een schel liedje wat 1000 x herhaald word in het boliviaans. Hahaha maar we hebben een heerlijke dag gehad daar lekker een flink stuk wezen paardrijden, en gelukkig vond Joyce het ook leuk die had helemaal de smaak te pakken. Zo´n mooie omgeving,.

Na Tupiza zijn we verder gegaan naar Uyuni om naar de zoutvlaktes te gaan. Dat was zooo waanzinnig mooi (check de foto´s) heel onwerkelijke omgeving. In een dag zie je zo veel verschillende landschappen. We hebben een tour van 3 dagen gedaan en de laatste dag overgestapt naar Chili.  Het was best grappig we hadden een beetje een oude gids die een beetje chagerijnig was behalve tegen ons, omdat wij gewoon op tijd waren met alles en de 2 andere stelletjes niet. Hahaha heel de dag hoorde vamos chicos en chicas vamos rapido. We kwamen ook elke keer dezelfde mensen tegen want iedereen doet de zelfde route, en daar waren 4 jongens uit ierland en australie. Aangezien in ons groepje 2 stellen zitten die geen 2 tellen van elkaar af konden blijven en alleen heel snel spaans praatte, en joyce was niet zo lekker dus ging vroeg slapen, heb ik spelletjes gespeeld oa uno is erg grappig word je erg fanatiek van. (kaartspel)

Als je de fotos kijkt ik heb beschrijvingen eronder gezet aangezien het moeilijk is uit te leggen wat ik gezien heb is dat het makkelijkst. O.a de zoutvlaktes dat is dat witte (nee dat is geen sneeuw), veel lagunes, zandsculptures gemaakt door de wind, geisers, de aarde kokend met modder, verschillende landschappen en veel temperatuurverschillen en dat allemaal in 3 dagen. En vaak was het zo stil daar hoorde je alleen de vliegen en een beetje wind (of soms ook veel wind). Ook hebben we de laatste dag nog in een natuurlijke waterbron van 30 graden gelegen terwijl het buiten superkoud was rond vriespunt denk -1. Daar kwam ik een braziliaanse jongen tegen een fotograaf die in rio woont en me uitnodigde om daar te komen zodat hij me de stad kon laten zien....ik dacht mooi altijd handig.(dat doe je als je aan het reizen bent mensen uitnodigen). Dus zo gezegd zo gedaan gegevens uitgewisseld en we gingen verder en zeiden elkaar gedag met 3 zoenen dat doen ze hier in zuid-amerika. Kwam ik hem bij de grens weer tegen en kwam dus naar me toe gelopen ¨marleen,marleen¨ hij wilde even zeggen dat ik contact moest opnemen zou echt leuk zijn en gaf me 2 zoenen en wilde de 3de op m´n mond geven en zei dus ook echt last one on the mouth aasaaaaaahhhh ik probeerde hem te ontduiken ¨nee, nee, en hij weer ja, ja ja hahahahahaha je had me moeten zien wegduiken en ik dacht nog wat een aardige jongen hahahaha

Het is zo bijzonder wat je allemaal voor verschillende dingen kan zien in 3 dagen en vroeg me ook vaak af of het uberhaupt wel over zal komen op de foto´s.

Al met al heb ik echt genoten van Bolivia ik heb me geen moment onveilig gevoeld, qua mensen dan. Echt een superland om te zien. En ondanks de slechte hygiene is het goed te doen het enige wat tegenvalt is de infrastructuur van het land, die is er dus niet hahaha.

We zijn de laatste dag van de tour de grens van Bolivia overgegaan naar Chili verder naar San pedro de atacama. Je merkt dus meteen dat deze wereld beschaafd is ze hebben gewone wegen en verkeersborden, mensen zijn vriendelijker, eten is lekkerder en het is meer westers. Eerste dag kwamen we aan en zijn we ´s middags gaan zandboarden en naar moonvalley (maanlandschap) om de zonsondergang te zien. Onze gids vertelde ons over een feestje s avonds in de woestijn, geen intreegeld kan gewoon je eigen drank mee nemen, ik zeg doen........ Nou ik probeerde een filmpje te maken zie resultaat onder videos hahaha zoooooo supertof feest heb ik nog nooit meegemaakt, gewoon in de middle of nowhere onder de vette sterrenhemel alleen een beetje licht van het kampvuur, de maan en sterren en wat lasers....een houseparty in de woestijn een dj op een auto aaaaahhhh wat een leven.....Daarentegen waren we wel 26 uur wakker en volgende dag dus best ¨gaar¨ maar ach je moet er wat voor over hebben......Volgende dag zijn we weer wezen paardrijden ook weer te gek.....Nu moet ik wel echt wat zuinig aan gaan doen aangezien het best een stuk duurder is hier...

De mensen in chili (of ieder geval hier in san pedro ) zijn wel erg geintereseerd in ons, je loopt over straat en mensen proberen je gewoon te zoenen hahaha of spreken je aan vinden je mooi enz enz proberen foto´s van je te maken......goed voor je ego maar soms wel vervelend. De sfeer is wel superrelaxed hier......

9 december vliegen we van santiago naar cordoba in argentina. Tot die tijd chillen we hem lekker in Chili beetje vakantie houden hahahaha

Tot gauw weer en check de fotos en videos weer erg leuk......(ben zo dankbaar voor me cameraatje)

xxxxx Marleen

1. marjobalmakers:
    1 december 2009
    mooi zo de natuur en ook fris in de nacht maar je geniet wel er van zo groetjes mama doe ook joyce de groetjes dagdag
  2. Chirley:
    1 december 2009
    Hey Marleen!!

Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt.
    De foto's zien er echt super uit! Lijken net schilderijen:)
    Je hebt ook al zoveel gezien in zo'n korte tijd, echt super!!
    Dat feestje zag er ook wel errug gezellig uit haha :P

Leuk om je verhalen elke keer te lezen!!

Xx Chirley
  3. Leonie:
    5 december 2009
    He Meis!
    Lekker aan het chillen! Zin in Argentina, flinke sprong van west naar oost! Ben benieuwd hoe het jullie daar bevalt, Bolivia staat door jou nu zeker op het verlanglijstje!!
    Ik ga zo Sinterklaasje vieren hihi! Cadeautjess
    Goede vlucht alvast, dikke kus!