Porto Seguro 19-1 tot 29-1

1 februari 2010 - Porto Seguro, Brazilië

Zo ik heb echt even een vakantie in een vakantie laat maar zeggen. Ik ben in Porto Seguro (veilige haven). Eenmaal aangekomen na een lange rit van 13 uur werd ik opgehaald door steven die ik uit NL ken en die daar nu woont met Daan (braziliaanse). Echt heerlijk om ff in een huis te zijn van iemand die je kent zodat je niet op je spullen hoeft te letten, je lekker op de bank kunt hangen, op de computer kunt als je wilt en ga zo maar door. Ik voelde me meteen welkom ook al heb ik steef en daan 6 jaar niet gezien.
Ik arriveerde in de vroege ochtend dus steef heeft me meegenomen naar z´n werk kon ik meteen de stad een beetje zien. Helaas is het hier ook 40 graden niet normaal dus erg actief was ik niet. Steef is aannemer en heeft ook klanten uit NL, waar we langsgingen. Erg grappig een ouder stel uit Zwartewaal en een vrouw uit Hellevoet Selma. Hele lieve mensen waar we een paar keer mee weg zijn geweest beetje de stad zien en op het strand hangen.Ik ben met Selma lekker een dagje de stad ingeweest en op het strand gehangen. De eerste dag heb ik meteen al een zak drop veroverd zooooo goed. Ik durfde t bijna niet te vragen maar deed het lekker toch hihi. Wel weer even leuk om nederlands te praten over dingen die hun ook kennen.
Steef en Daan hebben een heel mooi huis in een rustige buurt vlak bij Porto eigelijk tussen de echte indianen en 5 minuten van een heel mooi en rustig strand. De dag daarna heb ik heerlijk heel de dag niks gedaan op de computer, op de bank gehangen heerlijk alsof ik thuis was. Maaar dat kan natuurlijk niet voor 2 weken hihi. Hier vlakbij is een strandtent waar ik lekker heel de dag kan rondhangen met allemaal lieve mensen. Daan en Steef hebben hier ook een restaurant gehad en kennen dus heeeel veeeeel mensen die het allemaal heeeel erg leuk vinden als ze langskomen. Overal worden we met open armen ontvangen. En iedereen wil ook mij zoenen (want hier geven ze minsten 6 zoenen per kwartier pfff en moet je voorstellen met 40 graden mmmm lekker is anders) en vinden me heel interresant. Omdat ik lang ben (ja wisten jullie nog niet) en blauwe ogen met donker haar val ik best op. De mensen hier zijn over het algemeen erg klein maar dat neemt niet weg dat ze serieus proberen om een move te maken bij me haha wat trouwens wel weer hele leuke foto´s opleverd. De mensen zijn hier heel vriendelijk en is weer heel anders dan Salvador veel rustiger. Hier in Porto is de eerste stad van brazilie ontstaan. Er zijn ook nog steeds veel echte indianen.
Ik ben in totaal 2 weekjes hier geweest en niet heel veel gedaan behalve lekker luieren en lekker eten. Steef heeft zelfs appelmoes voor me gemaakt wat een heerlijkheid. Ik heb pindakaas op, bietjes met uitjes, kip, patat en appelmoes heerlijk om weer even Nederlands te eten hoewel het eten hier zeker niet slecht is.
Daan en Steef werken natuurlijk gewoon doordeweeks maar vond ik zeker niet erg kon ik lekker me gang gaan en s middags halen we daan op van haar werk en drinken we gezellig een biertje op straat of in de strandtent, waar we ook regelmatig bleven hangen hhahah. In het weekend en savonds laten ze me de stad zien of gaan we langs bij vrienden. Overal waar we gaan staan we om de 2 tellen stil omdat iemand hun weer gedag wil zeggen popiejopies, het is niks maar ook veel wat oudere mannen die al staan te popelen om mij ook 2 zoenen te geven.
Ik wilde al een tijdje een nieuwe tattoage en had me voorgenomen om het ergens op mijn reis te doen, zelf dacht ik aan Azie maar hier hadden ze een hele goede en stukken goedkoper als in NL dus ja mijn stoute schoenen aangetrokken en een nieuwe tattoo gezet. Ik moet zeggen dat ik me niet kon herinneren dat het zooooo zeer deed mijn god, je moet er wat voor over hebben. Maar het resultaat is echt super ik ben weer trots op mezelf dat ik het heb doorstaan hahaha.
Ik ben ook een dagje met Getulio naar een eilandje hier aan de overkant geweest. Getulio is een vriend van D&S en doet aan capoeira (zoals bijna heel brazil) en is dansleraar. Klein ventje. Eenmaal op het eiland had zijn vriend een paar vissen gevangen met een harpoen (moet niet gekker worden) die Getulio daarna heeft gebakken verser kan gewoon niet. Lekker in een huisje op het strand beetje capoeira-en en muziekje erbij heerlijk. Heb zelfs een poging gedaan op de berimbau waar ze traditionele capoeira muziek mee maken. Maar daar zijn de mannen veel beter in zie filmpje ( en dames niet kwijlen svp)
Oh dat brengt me ook weer naar het dansen dat kunnen ze hier ook allemaal (het is zo oneerlijk joh). Wij naar lambada een danstent in Porto. Ik dacht leuk ff kijken ik kan namelijk geen zouk of lambada dansen, maaaar surprise met een goede leraar kan alles. Getulio liet me wel even zien hoe het moet. Ik moet eerlijk zijn heb het gefilmd en was gelukkig niet zo heel slecht. (zie filmpje graag meningen) Heb ik weer iets wat ik moet gaan leren als ik thuis ben, he vervelend. Ik vind het heerlijk om te dansen en heb dus ook de hele avond op de dansvloer gestaan. En voor de mensen die kaoma met de lambada nog kennen (om even op te frissen  http://www.youtube.com/watch?v=5AfTl5Vg73A) die waren er ook. Ik natuurlijk op de foto. Erg vermakelijk. Dus om alvast weer even in de zomersfeer te komen check de filmpjes.

Vanavond de bus naar Rio de Janeiro en dan 6 febr. naar New-Zealand.

Tot snel weer.....grande besjos para voce xx

1. Anloma:
    3 februari 2010
    Heeeee hallo !! Leuk weer iets te lezen. wordt wel een beetje gewoontjes hoor.....zon, zee, strand, mooie lieve mensen om je heen.......Wat een waanzinnige tatoo !!! Schitterend gewoon. Daar steel je zeker de show mee dame ! Nou hier is het super stress. Nu dinsdag nacht en wilde toch ff nog wat aan je schrijven. De zaak staat bijna vol, het moeilijkst is het ophangen vd speeltjes enz enz enz. We lopen op ons tandvlees en de markten gaan gewoon door...anders komt er helemaal geen stuiver meer in de pocket. En het gaat er met bakken tegelijk uit op het moment. Maar goed. Nog twee dagen ( en nachten ) doorzetten en hopen dat alles dan klaar is. Pa en Ma komen misschien nog langs bij ons dus dat zou wel leuk zijn. Hopelijk ook nog wat meer mensen. Morgen de advertentie in de krant en maar zien dat men ons graag wil hebben in Brielle. De reacties van de mensen zijn hartverwarmend en super lief en spontaan. Ik zal je een berichtje sturen vlgd week zodat je weet hoe het een beetje gegaan is. Ik heb wel een broek met 7 kleuren om het ff netjes te zeggen, maar je kent lou...Hij zegt. Alles komt goed dus... Nou lieverd, ga nu naar bed. Morgen 04.30 gaat m;n wekkertje weer. Hou je goed, geniet ervan en een mooie, veilige vlucht naar de andere kant van de wereld !!! XX Anjo
  2. steven:
    5 februari 2010
    tof dat je het naar je zin had ik heb geprobeerd om wagau te bellen maar hij neemt niet op probeer het zo weer
    dikke kus van daan en mij . tot horens
  3. marjobalmakers:
    5 februari 2010
    lange zit in het vliegtuig maar daar zit je wel beter als in en bus groetjes mam
  4. Liesbeth en Leen:
    7 februari 2010
    Heerlijk daar, het was even wachten op ons, maar het was hier zo verdomt koud, dat je er kromme vingers van kreeg.
    Ik zou daar maar lekker blijven in de zon.
    Groeten uit het mistige Hellevoet
  5. Anloma:
    11 februari 2010
    Hoi Marleetnje.....
    Winkel is open, super druk geweest en compleet tot op m'n schoenzolen afgedraaid..... maar het was waanzinnig leuk allemaal en zeker de moeite waard. Op de hyves van maita staat een filmpje wat een vriendin van ons heeft gemaakt. Als je op hyves kan komen moet je zeker ff kijken. Nou meid dit was ff tussendoor. We wachten weer op een berichtje van jou daar in het Oosten vd wereld en zijn benieuwd wat je daar van vindt. dikke kus XX Gr. Anjo
  6. Roger en Selma:
    28 maart 2010
    Hoi Marleen, Wat is je site leuk om te lezen zeg! Je vader is vorige week langs geweest en heeft je spulletjes opgehaald. Wij gaan in mei weer naar Porto Seguro. Veel plezier nog en geniet ervan!!
    Groetjes Roger en Selma